^

Genova, la Superba


Am asteptat cu nerabdare sa vizitez Genova. Dupa cele ce citisem, imi imaginam ca voi gasi un oras de poveste, bogat, stralucitor, plin de palate. Genova era orasul care pusese la dispozitia spaniolilor banii si corabiile cu care acestia cucerisera America, cu toate bogatiile ei. Si aceasta se datoreaza nu numai lui Cristofor Columb (nascut aici) sau pozitiei geografice care a permis crearea unei flote redutabile, dar mai ales geniului militar si diplomatic al amiralului Andrea Doria, in timpul caruia Republica genoveza a capatat un rol de prim plan pe scena internationala, de mediator economic si maritim al marilor puteri din Mediterana, recastingandu-si, astfel, libertatea pierduta. Genovezii au intemeiat numeroase colonii in Marea Mediterana si Marea Neagra, printre care numarandu-se si Chilia, Cetatea Alba, Enisala, Giurgiu (al carui nume ar putea sa vina de la San Giorgio, protectorul Genovei). 

Nu degeaba, secolul al XVI-lea a fost numit de Braudel "secolul genovezilor". Se spunea ca "aurul se naste in America, moare la Sevilla si este ingropat la Genova" si aceasta se vede in somptuozitatea palatelor si bisericilor construite in acea vreme. Aici se infiinteaza, in 1407, Banco di San Giorgio, considerata prima banca moderna, al carei sediu se poate inca admira in apropiere de Porto Antico. Pe Strada Nuova, astazi via Garibaldi, se aflau locuintele celor mai reprezentative familii, fiind astazi un punct de referinta in istoria urbanisticii europene si parte din patrimoniul mondial UNESCO. 

Cum spuneam, imi imaginam Genova altfel. Am gasit-o, in schimb, foarte inghesuita, cu un labirint nesfarsit de stradute (un fel de coridoare printre cladirile vechi, de cateva etaje) in care intalneai deopotriva turisti, femei usoare si imigranti veniti de departe. 


Dar dupa ce am inceput sa-i colind strazile, mi-am dat seama ca fastul si bogatiile erau acolo, asa cum citisem prin carti, doar ca se amestecasera cu cealalta fata a orasului, specifica localitatilor cu o veche si intensa activitate portuara (Genova este, de altfel, cel mai mare port italian). Mi-am dat seama ca, de fapt, chiar asta face farmecul Genovei: ingramadeala de palate somptuase si cladiri vechi populare, cu un furnicar pestrit de oameni, toate aranjate frumos la poalele unor coline care dau in mare, intr-un golf in care traieste un al doilea oras, cel de pe ape. Poti simti pulsul orasului plimbandu-te pe stradute sau prin port, dar Genova iti ofera in dar, totodata, numeroase locuri de unde o poti admira de la inaltime, in toata splendoarea ei. M-a amuzat sa constat ca aproape fiecare muzeu avea o terasa, unde se sfarsea, incantator, fiecare vizita. Imi imaginez ca si venind de pe mare, Genova iti ofera o priveliste de neuitat.
Genova, la Superba Genova, la Superba Reviewed by Mirela on vineri, 17 iunie 2011 Rating: 5

Niciun comentariu

nRelate Posts Only