^

În inima Toscanei - Val d'Orcia

Toscana, cea din vederi și de pe suveniruri, există cu adevărat!
Am descoperit-o la Pienza, un orășel așezat pe o înălțime, de unde ți se oferă o panoramă fascinantă: coline domoale, presărate cu case vechi, medievale, și cu șiruri unduitoare de chiparoși. Este Val d'Orcia, patrimoniu mondial UNESCO, un exemplu excepțional despre modul în care peisajul natural a fost redesenat de omul Renașterii, devenind o creație comună, a naturii și a omului.


Dar omul nu s-a oprit aici: de-a lungul orașului a construit o terasă panoramică, de unde se vede întreaga vale. Cel mai spectaculos punct de observație este ampla logie a Palatului Piccolomini, rezidența Papei Pius al II-lea, de unde poți admira și grădina suspendată, care oferă și ea, cum altfel, o priveliște spre colinele toscane. Papa, al cărui nume terestru era Enea Silvio Piccolomini, și-a dorit ca satul medieval în care s-a născut să devină un oraș ideal, reproiectat după canoanele renascentiste, formulate de Leon Battista Alberti. Și astfel, Corsignano a devenit Pienza, după numele papei ctitor.


Piazza Pio II este o piață mică, dar are un farmec deosebit, așa trapezoidală cum este, ca o scenă de teatru având în fundal fațada catedralei, străjuită de palate elegante, și un paviment geometric, în cărămidă și travertin. Mai renascentistă de așa, nu se poate. 
Lângă Palatul Piccolomini se află catedrala. Încă de la intrare, te învăluie o lumină aparte, caldă și maiestuoasă, deloc întâmplătoare, ci creată cu grijă de către arhitect, la dorința expresă a papei.



O plimbare pe străzile orășelului este la fel de fermecătoare, fie că o iei pe strada principală, Corso Rossellino, printre case elegante, medievale sau renascentiste, fie că preferi strada panoramică spre Val d'Orcia, Via delle Mura. În Via delle Case Nuove se poate vedea un exemplu de locuințe sociale, construite în Renaștere pentru cei nevoiași. În colindările voastre veți găsi străzi cu nume romantice (Via dell’Amore, Via della Fortuna, Via del Bacio) și magazine ispititoare cu pecorino di Pienza, un cașcaval de oaie tradițional.


Dacă Pienza este orașul renascentist prin excelență, Montepulciano, aflat la doar câțiva kilometri, păstrează aspectul medieval, fără să îi lipsească, însă, valoroase opere renascentiste. 


Străzile în pantă care duc spre piața centrală sunt pline de farmec și vei avea ocazia să faci descoperiri interesante, precum: inscripțiile etrusce și latine zidite în pereții Palatului Bucelli, Turnul lui Pulcinella, în vârful căreia se află celebra mască (cu mecanism) care cântă la fiecare oră, grânarul din Piazza delle Erbe ș.a. 



Piazza Grande este cu adevărat mare și...veche, înconjurată de palate elegante, medievale și renascentiste, domul cu fațada neterminată și fântâna Pozzo de'Grifi e dei Leoni.



Ceea ce a făcut, însă, faima orașului este Vino Nobile, unul dintre cele mai apreciate vinuri roșii italiene. Locul este împânzit de crame (cantine, cum spun italienii), săpate în roca peste care e construit orașul, dintre care multe se pot vizita gratuit și de unde poți pleca, contra cost, desigur, cu o sticlă de nobilul vin. Noi am fost la Cantina del Redi, impresionantă prin dimensiuni (inclusiv a butoaielor), arhitectură (cu arcade, părea o biserică), istorie (urme etrusce). Nu am plecat cu o sticlă de vin (ceea ce regret și în ziua de azi), dar mi-am făcut o colecție frumoasă de miere, nu numai de aici, dar și din celelalte localități ale Toscanei.
În inima Toscanei - Val d'Orcia În inima Toscanei - Val d'Orcia Reviewed by Mirela on sâmbătă, 28 decembrie 2013 Rating: 5

8 comentarii

  1. mai scrie despre Toscana, nu numai ca e incredibil de frumoasa, dar are o multime de locuri mai putin cunoscute. ca si Provence, sunt cateva locuri super umblate si o multime de satuce de care n-au auzit multi.
    iti doresc un 2014 plin de plimbari :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt atâtea locuri în Toscana pe care îmi doresc să le vizitez: Volterra, Pitigliano, Monterchi, Bagno Vignoni ș.a. și să revizitez Lucca și Siena. Și sunt sigură că mai sunt o mulțime de alte orășele. Vecina ei, Umbria, e la fel de frumoasă.
      Mulțumesc pentru urări și îți doresc asemenea.

      Ștergere
  2. Frumos, m-as intoarce oricand in Toscana, insa anul asta imi doresc sa ajung prin Umbria, am tot amanat pentru ca-i mai departe de mine. Nu ai luat vin? Nooo, eu zic ca l-ai baut imediat:). Glumesc:). Superalcoolicele nu-mi plac deloc, insa paharelul de vin rosu e nelipsit la masa. Si mie imi place mult mierea si o iau de pe unde ma duc.
    iti doresc un An Non Bun! Cu drag

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-aș întoarce oricând în Umbria, au rămas atâtea locuri nevizitate. Aș vrea să ajung la Spoleto, am înțeles că este un dom f. frumos și vechi. Și cred că mi-ar plăcea să merg pe urmele Sf. Francisc.
      Cât despre vin...am mâncat la Montepulciano și am cerut vin alb! De pomină!
      Și eu îți urez numai bine pentru Noul An, cu sănătate, succese culinare și plimbări frumoase și tot ce îți dorești!

      Ștergere
  3. :). Montepulciano il mai au si eu din cand in cand ...de la supermarket, dar oricum e bun. Vin alb beau foarte rar, il folosesc mai degraba la gatit. Multumesc mult pentru urari, iti doresc un 2014 BUN.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am văzut anul trecut o fotografie din Val d'Orcia, era o frumuseţe, mi-a rămas în memorie şi de atunci mi-am zis că trebuie să ajung acolo într-o zi. Nu ştiu când, dar ştiu că voi ajunge. Doamne, există atâtea locuri frumoase în Italia, este atât de greu să alegi ce să vezi. Dar e bine că măcar putem citi şi din experienţele altora.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uneori mă gândesc că există atâtea locuri frumoase pe lume, iar Italia e doar o bucățică, mică, mică. Și totuși, de ce ne farmecă așa de mult? Poate pentru că adăpostește o parte importantă din istoria umanității?

      Ștergere
  5. Mi-am propus sa vizitez Toscana anul acesta si sigur se va intampla asta datorita articolului tau foarte frumos care m-a facut sa imi doresc asta mai tare.Calatoresc foarte mult,este unul din hobby-urile mele si pot spune ca am fost peste tot si cel mai mult mi-a placut in Moldova.Uite,acest site sper ca te va ajuta daca te vei decide vreodata sa calatoresti in Moldova.http://www.cazareinmoldova.ro

    RăspundețiȘtergere

nRelate Posts Only